כשאני מטייל בגינת ביתי בשבת, האם מותר לי לחשוב על כך שבמוצאי שבת יש לטפל בגינה? והאם מותר להסתכל בחלון ראווה בשבת?


תשובה: בגמרא במסכת שבת (דף קיג.) למדו רבותינו מהפסוק בישעיה (נח): "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ, עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי", שאסור לאדם לעשות חפציו בשבת. כגון, ללכת לסוף שדהו בשבת, כדי לראות מה היא צריכה למחר. וכן פסקו הפוסקים, ומרן השלחן ערוך (סימן שו).


וזו לשון רבינו הרמב"ם (בפרק כד מהלכות שבת): אסור לאדם לפקוד (ללכת ולבדוק) גינותיו ושדותיו בשבת כדי לראות מה הן צריכים. ומקור הדברים בגמרא, כמו שהבאנו, שלמדו ממה שנאמר "עשות חפציך", שאפילו דבר שאינו עושה בו שום מלאכה, גם כן אסור, אם הוא מחפצי חול.


וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, (בספרו חזון עובדיה על הלכות שבת, חלק ששי), שמבואר בגמרא (עירובין לט.), שאין איסור זה שייך, אלא דוקא במקרה שניכר הדבר, שאותו אדם הולך כדי לראות מה השדה צריכה. שהולך ומסתכל היטב וכדומה.


אבל אם אינו ניכר כלל שכוונתו לכך, כגון שהולך ומטייל סתם בגינתו, אין כלל איסור אם רואה מה יצטרך לעשות אחרי שבת.
ואף על פי שהחיי אדם, ועוד פוסקים, כתבו להחמיר בזה אפילו במקרה שלא ניכר הדבר. מכל מקום המשנה ברורה (סימן שו ס"א) האריך להוכיח שהלכה כדברי המיקלים בזה.


ולכן, בודאי שלגבי השאלה, שמדובר בגינה ביתית, והאדם הולך לטייל בגינתו, אין לחוש כלל אם רואה איזה דבר וחושב בדעתו מה יעשה במוצאי שבת.


ומן האמור יש ללמוד, שאדם המטייל בשבת, מותר לו להסתכל דרך הילוכו על מקום החנויות, לדעת היכן נמצאת חנות מסויימת שיבוא אליה אחרי שבת. וכן מותר להסתכל בסחורות שבחלון הראווה, ובלבד שלא יתבונן במחירים.

0 תגובות