מהי התחממות כדור הארץ?

מאז המהפכה התעשייתית, הטמפרטורה השנתית העולמית עלתה בסך הכל בקצת יותר ממעלה אחת צלזיוס, או בערך 2 מעלות פרנהייט. בין 1880 - השנה שבה החל רישום מדויק - לבין 1980, הוא עלה בממוצע ב-0.07 מעלות צלזיוס (0.13 מעלות פרנהייט) כל 10 שנים. מאז 1981, לעומת זאת, קצב העלייה יותר מהכפיל את עצמו: ב-40 השנים האחרונות ראינו את עליית הטמפרטורה השנתית העולמית ב-0.18 מעלות צלזיוס, או 0.32 מעלות פרנהייט, לעשור. התוצאה? כוכב לכת שמעולם לא היה חם יותר . תשע מתוך 10 השנים החמות ביותר מאז 1880 התרחשו מאז 2005 - ו-5 השנים החמות ביותר ברשומות התרחשו כולן מאז 2015. מכחישי שינויי האקלים טענו שהייתה "הפוגה" או "האטה" בעליית הטמפרטורות העולמיות, אבל מחקרים רבים, כולל מאמר משנת 2018 שפורסם בכתב העת , הפריכו טענה זו. השפעות ההתחממות הגלובלית כבר פוגעות באנשים ברחבי העולם. כעת הגיעו מדעני אקלים למסקנה שעלינו להגביל את ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות צלזיוס עד 2040, אם ברצוננו להימנע מעתיד שבו חיי היומיום ברחבי העולם מסומנים בהשפעותיו הקשות וההרסניות ביותר: הבצורות הקיצוניות, שריפות הבר, השיטפונות, הטרופיות. סערות, ואסונות אחרים שאנו מתייחסים אליהם ביחד כשינויי אקלים . ההשפעות הללו מורגשות על ידי כל האנשים בדרך זו או אחרת, אך נחווים בצורה החריפה ביותר על ידי המעכבים, המודחקים מבחינה כלכלית ובעלי הצבע, שעבורם שינויי האקלים הם לרוב מניע מרכזי של עוני, עקירה, רעב ואי שקט חברתי. ש: מה גורם להתחממות כדור הארץ? ת:  התחממות כדור הארץ מתרחשת כאשר פחמן דו חמצני (CO 2 ) ומזהמי אוויר אחרים נאספים באטמוספירה וסופגים את אור השמש וקרינת השמש שקפצו מעל פני כדור הארץ. בדרך כלל הקרינה הזו הייתה בורחת לחלל, אבל המזהמים האלה, שיכולים להימשך שנים עד מאות שנים באטמוספירה, לוכדים את החום וגורמים לכוכב הלכת להתחמם. המזהמים האלה לוכדי חום - במיוחד פחמן דו חמצני, מתאן, תחמוצת חנקן, אדי מים וגזים מופלרים סינתטיים - ידועים כגזי חממה, והשפעתם נקראת אפקט החממה . למרות שמחזוריות ותנודות טבעיות גרמו לאקלים כדור הארץ להשתנות מספר פעמים במהלך 800,000 השנים האחרונות, העידן הנוכחי של התחממות כדור הארץ מיוחס ישירות לפעילות אנושית - במיוחד לשריפת דלקים מאובנים כמו פחם, נפט, בנזין וטבע. גז, מה שגורם לאפקט החממה. בארצות הברית, המקור הגדול ביותר לגזי חממה הוא תחבורה (29 אחוז), ואחריה ייצור חשמל (28 אחוז) ופעילות תעשייתית (22 אחוז). 

ריסון שינויי אקלים מסוכנים דורש קיצוץ עמוק מאוד בפליטות, כמו גם שימוש בחלופות לדלקים מאובנים ברחבי העולם. החדשות הטובות הן שמדינות ברחבי העולם התחייבו רשמית - כחלק מהסכם האקלים של פריז לשנת 2015 - להפחית את הפליטות שלהן על ידי קביעת סטנדרטים חדשים ויצירת מדיניות חדשה שתעמוד בתקנים אלה או אפילו תחרוג מהם. החדשות הלא כל כך טובות הן שאנחנו לא עובדים מספיק מהר. כדי להימנע מההשפעות הקשות ביותר של שינויי האקלים, מדענים אומרים לנו שעלינו להפחית את פליטת הפחמן העולמית ב-40 אחוז עד 2030. כדי שזה יקרה, הקהילה העולמית חייבת לנקוט בצעדים מיידיים וקונקרטיים: להפחית את פחמן של ייצור חשמל על ידי שוויון . מעברמייצור מבוסס דלק מאובנים ועד למקורות אנרגיה מתחדשים כמו רוח ושמש; לחשמל את המכוניות והמשאיות שלנו; וכדי למקסם את היעילות האנרגטית במבנים, מכשירי חשמל ותעשיות שלנו. ש: איך התחממות כדור הארץ קשורה למזג אוויר קיצוני? ת:  מדענים מסכימים שהטמפרטורות העולות של כדור הארץ מתדלקות גלי חום ארוכים וחמים יותר, בצורת תכופה יותר, גשמים כבדים יותר והוריקנים חזקים יותר . בשנת 2015, למשל, מדענים הגיעו למסקנה כי בצורת ממושכת בקליפורניה - המחסור החמור ביותר במים במדינה זה 1,200 שנים - הוגברה ב-15 עד 20 אחוזים על ידי התחממות כדור הארץ. הם גם אמרו שהסיכויים לבצורות דומות להתרחש בעתיד הוכפלו בערך במאה האחרונה. ובשנת 2016, הודיעו האקדמיות הלאומיות למדע, הנדסה ורפואה כי כעת אנו יכולים לייחס בביטחון כמה אירועי מזג אוויר קיצוניים, כמו גלי חום, בצורת ומשקעים כבדים, ישירות לשינויי האקלים. גם טמפרטורות האוקיינוסים של כדור הארץ מתחממות - מה שאומר שסערות טרופיות יכולות לגייס יותר אנרגיה. במילים אחרות, להתחממות כדור הארץ יש את היכולת להפוך סערה מקטגוריה 3 לסערה מסוכנת יותר מקטגוריה 4. 

למעשה, מדענים מצאו כי תדירות ההוריקנים בצפון האוקיינוס ​​האטלנטי גדלה מאז תחילת שנות השמונים, וכך גם מספר הסופות המגיעות לקטגוריות 4 ו-5. עונת ההוריקנים האטלנטית 2020 כללה שוברת שיא של 30 סופות טרופיות, 6 סופות הוריקן גדולות. , ו-13 הוריקנים בסך הכל. עם הגברת העוצמה מגיעים נזקים ומוות מוגברים. ארצות הברית ראתה 22 אסונות מזג אוויר ואקלים חסרי תקדים שגרמו נזק של לפחות מיליארד דולר ב-2020, אבל ב -2017היה היקר ביותר ברשומות וגם בין הקטלניות ביותר: ביחד, הסופות הטרופיות של אותה שנה (כולל ההוריקנים הארווי, אירמה ומריה) גרמו לנזק של כמעט 300 מיליארד דולר והובילו ליותר מ-3,300 הרוגים. השפעות ההתחממות הגלובלית מורגשות בכל מקום. גלי חום קיצוניים גרמו בשנים האחרונות לעשרות אלפי מקרי מוות ברחבי העולם. ובסימן מדאיג לאירועים הבאים, אנטארקטיקה איבדה כמעט ארבעה טריליון טונות של קרח מאז שנות ה-90. קצב האובדן עשוי להאיץ אם נמשיך לשרוף דלקים מאובנים בקצב הנוכחי שלנו, אומרים מומחים, מה שיגרום לגובה פני הים לעלות בכמה מטרים ב-50 עד 150 השנים הבאות ולהמיט הרס על קהילות החוף ברחבי העולם.

0 תגובות