יהודי שמטרתו להסביר גזרה קשה מעל ראש של כל מי שעושה את המנהג וניתן לתת את התמורה בכסף. המנהג נעשה לרוב בערב יום כיפור או בעשרת ימי התשובה ("הימים הנוראים").

מה זה אומר פדיון כפרות, איך עושים וכמה כסף צריך לתרום? הכל כאן.

מה זה פדיון כפרות?

פדיון כפרות הוא מנהג יהודי עתיק שנעשה בדרך כלל בערב יום כיפור, אך ניתן לעשותו גם במהלך הימים הנוראים, שהם עשרת ימי תשובה שבין ראש השנה לבין יום הכיפורים. המטרה של מנהג הכפרות הוא להסיר כל גזרה קשה ורעה מעל הראש של מי שעבורו עורכים את הנוהג.

לפי המסורת, לפני יום כיפור נהוג לקחת תרנגול, דג או מעות (כסף) אותם צריך לסובב מעל הראש, לומר את הברכה ולאחר מכן להתפלל שאם חלילה נגזר גזר דין על אדם מסויים, אז בזכות אותה הכפרה ומצוות הצדקה, האדם יוכל להינצל ממנה.

בשנים האחרונות נערך לרוב הליך פדיון כפרות בכסף ופחות המינהג המקורי בעוף, וזאת בין היתר מסיבות של ארגונים של זכויות בעלי חיים.

איך עורכים מינהג פדיון כפרות?

ככתוב מקודם, לרוב את המנהג עורכים בערב יום הכיפורים.

לפי המינהג המקורי יש להחזיק ביד ימין את הכסף של הכפרות [או תרגנול לזכר ותרנגולת לנקבה] ואז לומר את התפילה הבאה:

בְּנֵי אָדָם יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת, אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל: יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת, וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק: אֱוִילִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם, וּמֵעֲווֹנוֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ: כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם, וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת: וַיִּזְעֲקוּ אֶל אֲ־דֹנָי בַּצַּר לָהֶם, מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם: יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם, וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם: יוֹדוּ לַא־דֹנָי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם: אִם יֵשׁ עָלָיו | מַלְאָךְ מֵלִיץ, אֶחָד מִנִּי אָלֶף, לְהַגִּיד לְאָדָם יָשְׁרוֹ: וַיְחֻנֶּנּוּ, וַיֹּאמֶר, פְּדָעֵהוּ מֵרֶדֶת שַׁחַת, מָצָאתִי כֹפֶר.
לאחר מכן, צריך לסובב את הכסף [או התרנגול] מעל הראש 3 פעמים ואז לומר את המשפט הבא:
זֶה חֲלִיפָתִי, תְּמוּרָתִי, זֶה כַּפָּרָתִי. זֶה הַכֶּסֶף יֵלֵךְ לִצְדָקָה [זֶה הַתַּרְנְגוֹל יֵלֵךְ לְמִיתָה], וַאֲנִי אֵלֵךְ לְחַיִּים טוֹבִים אֲרֻכִּים וּלְשָׁלוֹם.
מומלץ לעשות פדיון כפרות בכסף, זה טוב יותר לכולם. גם משרד החקלאות וגם המשרד להגנת הסביבה ממליצים על עשיית כפרות בכסף ולא באמצעות תרנגול.

פדיון כפרות כמה כסף צריך לתת לצדקה?

נהוג לתת לצדקה לכל הפחות סכום של ח"י שקלים (18 ₪), או מספר שהוא כפול, משולש וכך הלאה. עם זאת, יש אלו שנוהגים לתרום לצדקה סכום שהוא שווי של תרנגול (משתנה, בין 30 ₪ ל-70 ₪).

כך למשל, עבור משפחה בת 4 נפשות, אפשר לתת סכום של 18 ₪ * 4 = 72 שקלים בסך הכל.

מהי המטרה של הצדקה?

הכסף שמתקבל על ידי פדיון כפרות ניתן לצדקה לצורך תרומות לעניים ולנזקקים, ללימודי תורה או למטרות חשובות אחרות. לרוב, ניתן לתת את הצדקה בבתי הכנסת השונים או בישיבות.

ניתן גם לתרום את הכסף לארגונים שונים כמו למשל עבור גורמי הצלה שונים או ארגונים שנעזרים בכסף לצורך העשייה שלהם.

לסיום… הנה סרטון של משרדי החקלאות והגנת הסביבה בעניין כפרות בכסף

0 תגובות