שאלה: האם מותר לסדר את הפרחים בתוך הואזה (אגרטל) בשבת?

תשובה: בשאלה זו, אם מותר לסדר פרחים בשבת שיעמדו בצורה נאה לכבוד שבת, דנו גדולי האחרונים. ואנו נביא את עיקרי הדברים ואת המסקנה למעשה.

סידור הפרחים – "מתקן כלי"
כתב הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בשו"ת אגרות משה (ח"ד סימן עג), שיש לאסור לקבץ מיני פרחים בשבת ולהעמידן יחד על השלחן, משום שיש בזה איסור מצד "מתקן כלי" בשבת.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע ח"ג עמוד כו) דחה את דבריו, משום שאפילו אם נאמר שפרח נחשב ל"כלי", הרי בחיבור כמה פרחים יחד, יש חיבור של כמה כלים, ולא שייך לאסור דבר מצד "תיקון כלי" בשבת, אלא כאשר כל חלק מהכלי אינו נחשב "כלי" בפני עצמו, ועל ידי הרכבת שני החלקים יחדיו, יהיה כאן כלי. ועוד, שכתב מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"א סימן כ), בשם רבותינו הראשונים, שכל דבר שאין צורך באומן (באדם מומחה) לעשותו, ואינו עשוי להתקיים לזמן רב, אין בו איסור משום מתקן כלי בשבת. ולכן גם כאן, שסידור הפרחים יחד היא מלאכה פשוטה, ואינה מיועדת להשאר ימים רבים, הרי שלא שייך לאוסרה בשבת מצד "תיקון כלי". ולכן היקל מרן זצ"ל להבריג את "בלון" הגז של מכונת "סודה" בשבת, משום שאין זה נחשב לתיקון כלי, שהרי ההברגה הזו היא זמנית, ועוד שכל אדם יכול לעשותה. והסכים עם מרן זצ"ל על הפסק הזה, הגאון רבי יצחק וייס זצ"ל, בשו"ת מנחת יצחק (ח"ד סוף סימן קכב).

סידור הפרחים – "מעמר"
אולם הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל כתב, שיש בסידור הפרחים בשבת איסור נוסף, משום מלאכת "מעמר", שהיא אחת המלאכות האסורה בשבת. ומלאכת "מעמר" הכוונה היא, כשאוספים את הפירות או הירקות בשדה יחד לערימה אחת. ולכן כתב הגר"מ פיינשטיין, שגם איסוף הפרחים וסידורם יחד, היא מלאכת מעמר. ולכן אסור לעשות כן בשבת.

אולם גם בנקודה זו חלק עליו מרן רבינו זצ"ל, והוכיח מדברי כמה מרבותינו הראשונים, שמלאכת "מעמר" אינה שייכת אלא דוקא במקום גידולם של הפירות והירקות. כלומר, בשדה או בגינה, אבל במקום שהקרקע בו מרוצפת, לא שייך בכלל איסור מעמר בשבת. וכן היא דעת מרן השלחן ערוך. וכן פסק המשנה ברורה. ומאחר ומקום גידולם של הפרחים הוא בשדה או בחממה, ובכל אופן אין מקום גידולם בבית, לכן יש להקל בדבר, ומותר לסדר את הפרחים יפה יפה בתוך הכלי בשבת, לכבוד שבת, בין אם מדובר בפרחים ממין אחד, ובין אם מדובר בכמה מינים של פרחים

0 תגובות