מיהו גדליהו בן אחיקם



גדליה היה נציב יהודי שמונה על ידי הבבלים למשול על היהודים שנשארו בארץ ישראל לאחר חורבן בית המקדש הראשון. (מלכים ב' כה כב). אביו, אחיקם בן שפן, הציל את הנביא ירמיהו כאשר רצו להמיתו לאחר שנבא על חורבן המקדש (ירמיה כו כד). במקרא נאמר לנו כי מקום מושבו של גדליה בן אחיקם היה 'המצפה': "וַיִּשְׁמְעוּ כָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים הֵמָּה וְהָאֲנָשִׁים, כִּי הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת גְּדַלְיָהוּ, וַיָּבֹאוּ אֶל גְּדַלְיָהוּ, הַמִּצְפָּה" (מלכים ב' כה כג).

שתי ממלכות (מעצמות) גדולות באיזור רצו לשלוט בארץ ישראל, עמון ובבל. ממלכת בבל כבשה את ממלכת יהודה הגלתה את המנהיגים והעשירים והשארה בארץ את דלת העם כדי לגבות מהם מיסים. כאמור גדליה מונה על ידי הבבלים, והמתנגדים שלו היו יהודים התומכים במלוכת בית דוד. העמונים מינו את ישמעאל בן נתניה מזרע המלוכה (ירמיהו מ יד).

יוחנן בן קרח, העומד בראש הצבא, והחיילים אשר אתו, יידעו את גדליה על הכוונות להתנקש בחייו, וביקשו את אישורו להרוג את ישמעאל. אולם גדליה סירב להאמין שיהודי יכול לרצוח יהודי.  ולכן גם אסר על פגיעה בישמעאל. עד כדי כך היה גדליה בטוח בעצמו, שהזמין את ישמעאל לסעודת חג ראש השנה (בלי שחפ"צ) ולא העלה בדעתו שיש לישמעאל כוונות זדוניות. הסעודה נערכה בחודש תשרי ואנו יודעים על כך מהנאמר במקרא כי הסעודה נערכה בחודש השביעי שידוע כחודש תשרי (ספירת החודשים בתקופת המקרא נערכה מחודש ניסן). "וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה … מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וְרַבֵּי הַמֶּלֶךְ וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ אֶל גְּדַלְיָהוּ בֶן אֲחִיקָם הַמִּצְפָּתָה; וַיֹּאכְלוּ שָׁם לֶחֶם יַחְדָּו, בַּמִּצְפָּה. וַיָּקָם יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה … וַיַּכּוּ אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶן אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן בַּחֶרֶב וַיָּמֶת אֹתוֹ:  אֲשֶׁר הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל, בָּאָרֶץ" (ירמיהו מא א – ב

0 תגובות