שאלה: מי שטעה בתפלת העמידה של ערבית של שבת, ובמקום להתחיל "אתה קדשת", התחיל לומר "אתה חונן", כמו שאומרים בתפלות של יום חול, כיצד עליו לנהוג?


תשובה: כפי שידוע לכל מי שרגיל בתפלה, בכל יום ויום, אנו מתפללים בתפלת העמידה תשע עשרה ברכות, ומתחילים בברכת "מגן אברהם", ולאחריה ברכת "מחיה המתים", ולאחריה ברכת "אתה קדוש". ובימות החול ממשיכים בברכת "אתה חונן", ואילו בשבתות, פותחים בברכה השייכת לשבת, "אתה קדשת" (בערבית), או "ישמח משה" (בשחרית), או "אתה אחד" (במנחה).


התשובה שהשיב רבה בר אבוה
בגמרא במסכת ברכות (דף כא.), אמר רב נחמן, כשהייתי אצל רבה בר אבוה, ראיתי שבאו אצלו אנשים, ושאלוהו, כיצד עליהם לנהוג, במקרה שטעו והמשיכו את תפלת העמידה של שבת, בברכת "אתה חונן", כמנהגם בימות החול. שלכאורה נראה, שעליהם להפסיק מיד את הברכה, ולחזור לברכה ששייכת לשבת, כגון "אתה קדשת" וכדומה.


אולם רבה בר אבוה השיבם, שעליהם לסיים את אותה הברכה שהתחילו בה בטעות, ורק לאחר מכן עליהם לחזור לברכת "אתה קדשת". וטעם הדבר, משום שברכת "אתה חונן", וכן שאר הברכות שבתפלת ימות החול, שייך לברכם גם בשבת. ורק רבותינו פטרו אותנו מלברך ברכות אלה, מפני כבוד השבת, שלא רצו להטריח בתפלה ארוכה ובבקשות יותר מדאי. אבל מעיקר הדין, היה מן הראוי לברך את כל הברכות.


ולכן, מי שטעה והתחיל בברכת "אתה חונן", עליו לסיימה, "ברוך אתה ה' חונן הדעת", ולאחר מכן ימשיך בברכת "אתה קדשת. וכן בכל מקום ששם לב לטעותו, עליו לסיים את הברכה שעומד בה, ואחר כך יחזור לברכת "אתה קדשת" (בערבית, או לברכת "ישמח משה בשחרית, או "אתה אחד" במנחה).


הטועה בתפלת מוסף
אולם מי שטעה בתפלת מוסף של שבת, והתחיל בברכת אתה חונן, פסק מרן השלחן ערוך (סימן רסח), שאינו מסיים את אותה הברכה שעומד בה, אלא יחזור מיד , לתפלת השבת, לברכת "תכנת שבת", משום שברכות התפלה של חול, אינן שייכות לתפלת המוסף כלל. וכן פסק הרמב"ם, וכן דעת הרב רבינו יונה. ועוד.


ולסיכום: מי שטעה בתפלת שבת, והמשיך בברכת "אתה חונן", עליו לסיים את אותה הברכה שעומד בה, ואחר כך יחזור וימשיך בתפלת השבת, בברכת "אתה קדשת", או "ישמח משה", או "אתה אחד". ואם אירע לו כן בתפלת מוסף, עליו לחזור מיד לתפלת השבת, ואינו מסיים את הברכה שהתחיל בה.

0 תגובות