העישון הוא אחד הגורמים הקשים ביותר לתמותה. והוא אחד הדברים שבידינו לעשות כדי להיפתר מהגורם המזיק הזה גם למי שמעשן וגם למי שנמצא בקירוב מקום למעשן כשתפסיקי לעשן, כשתזרוק את הסיגריות, הגוף שלכם יגיב להיעדר הניקוטין בדם. המצב הזה נקרא "גמילה". • בתוך שלושה עד תשעה חודשים לאחר הסיגריה האחרונה משתפר תפקוד הריאות ב־10% ופוחתים באופן משמעותי התסמינים הבאים: שיעול, גודש בסינוסים, עייפות וקוצר נשימה. • במהלך התקופה הזאת חוז הסיכון ללקות בסרטן הריאות פוחת בחצי. • לאחר 15 שנות גמילה הסיכון ללקות בהתקף לב זהה לסיכון של מי שלא עישנו מעולם. להלן עוד מידע מועיל על תופעות הלוואי של הגמילה מעישון ועל טכניקות טובות להתמודדות איתן: ההשתוק הרצון העז לעשן סיגריה נובע מההשתוקקות של הגוף לניקוטין. זו מתחילה 6 עד 12 שעות לאחר הפסקת העישון ומגיעה לשיאה במהלך השבוע הראשון ללא סיגריות. ההשתוקקות העזה לסיגריה באה בהתקפים שנמשכים לרוב בין 30 שניות ל־90 שניות. 

לעיתים עלול התקף ההשתוקקות להימשך כמה דקות. החדשות הטובות: השימוש בתרופות מרשם לגמילה מעישון ו/או בתחליפי ניקוטין כמו מסטיק ניקוטין, לכסניות ניקוטין ומדבקות ניקוטין מסייע ביעילות להתמודד עם התופעות האלה. כמה טיפים לטיפול עצמי א. הזכירו לעצמכם שרגעי הרצון העז הם זמניים ויחלפו. הסתכלו במחוג השניות או בצג השעון וראו איך ההשתוקקות מתפוגגת. שמרו על תחליפים זמינים שמעסיקים את הפה: גזר, גרעינים, תפוחים, מסטיקים - כולם מסייעים להפחית את הצורך חף לעשן ועל דרכי ההתמודדות אתו. יש לציין ששיחות כאלה מסייעות מאוד להתגבר על הדחף לעשן. • לא לאכול אוכל שומני שמעורר תאווה לעשן. • לתפוס תנומה לשעה קלה. • להתקלח. • להתעמל. קשיי ריכוז קשיי ריכוז הם אחד מתסמיני הגמילה הנפוצים. הפסקת העישון יכולה "להאט" את קצב פעילותם של מוליכים עצביים שונים במוח, וההאטה הזאת יכולה לגרום לתחושת קהות ולקשיי ריכוז. 

מה מרגישים? לעיתים מרגישים שלא מסוגלים לבצע משימה לאורך זמן, וקורה שלא רוצים להתמודד עם משימות קשות או עם משימות שלא ממש רוצים לעשות. העישון מספק למעשנים זמן של רגיעה. לאחר שמפסיקים לעשן עדיין קיים הצורך להירגע. זה יכול להיות קשה, שכן הסיגריות נתנו סיבה "טובה" להפסיק לעבוד למשך 10 עד 15 דקות, ועכשיו צריך למצוא סיבה חדשה. ממחקרים עולה שבין 55% ל־75% מהמפסיקים לעשן ללא שימוש בעזרים או בתרופות סובליםו או בתחליפי ניקוטין, כמו מסטיק ניקוטין, לכסניות ניקוטין ומדבקות ניקוטין, מסייע להתמודד ביעילות עם התופעות האלה. כמה טיפים לטיפול עצמי א. יש לקחת הפסקה שבה ניתן, למשל, לבהות בתמונה, להסתכל אל מחוץ לחלון, לעצום עיניים ולהירגע למשך 10 דקות. בעת שעושים זאת יש לנשום עמוק. ב. יש לנסות למצוא פעילויות אחרות שלא דורשות ריכוז ואורכות כעשר דקות. הן נותנות "תירוץ טוב" להפסיק את שטף העבודה. ג. רצוי לבצע משימות שונות במקביל ולתמרן ביניהן במקום להתרכז במשימה אחת לכל אורך היום. ד. מי שיכול להרשות זאת לעצמו - שידחה עבודה שאין לו חשק לעשות ברגע מסוים. ה. משימות חשובות כדאי לעשות באותן השעות ביום שבהן נמצאים בשיא הערנות.

0 תגובות