סוגי וירוסים

שפעת גודל סמל ישנם ארבעה סוגים של נגיפי שפעת: גורמים למגיפות עונתיות של מחלות (המכונה עונת שפעת) כמעט בכל חורף בארצות הברית. נגיפי שפעת הם נגיפי השפעת היחידים הידועים כגורמים למגיפות שפעת, כלומר מגיפות עולמיות של מחלת שפעת. מגיפה יכולה להתרחש כאשר מגיח נגיף שפעת חדש ושונה שגם מדביק אנשים וגם בעל יכולת להתפשט ביעילות בין אנשים. זיהומים בנגיף שפעת גורמים בדרך כלל למחלה קלה ואינם נחשבים כגורמים למגיפות אנושיות. נגיפי שפעת פוגעים בעיקר בבקר ואינם ידועים כמדביקים או גורמים למחלות באנגיפי שפעת מחולקים לתתי סוגים המבוססים על שני חלבונים על פני הנגיף: המגלוטינין ונוירמינידאז, בהתאמה). בעוד שיותר מ-130 שילובי תת-סוג שפעת זוהו בטבע, בעיקר מציפורי בר, ​​יש פוטנציאל להרבה יותר שילובי תת-סוג שפעת  בהתחשב בנטייה ל"מבחר מחדש" של הנגיף. מבחר מחדש הוא תהליך שבו נגיפי שפעת מחליפים מקטעי גנים. מבחר מחדש יכול להתרחש כאשר שני נגיפי שפעת מדביקים מארח בו-זמנית ומחליפים מידע גנטי. תת-סוגים נוכחיים של נגיפי שפעת A המופצים באופן שגרתי באנשים כוללים:  תת-סוגי שפעת כולים להתפרק עוד יותר ל"קלידים" ו"תת-קלידים" גנטיים שונים. ראה את הגרפיקה של "נגיפי שפעת" למטה לתיאור ויזואלי של סיווגים אלה.גרפיקה זו מציגה את שני סוגי נגיפי השפעת  הגורמים לרוב המחלות בבני אדם ואשר אחראים לעונות השפעת בכל שנה. נגיפי שפעת A מסווגים עוד לתת-סוגים, בעוד שנגיפי שפעת מסווגים יותר לשתי שושלות.

שימו לב שהגרפיקה הזו היא דוגמה, וכרגע שפעת ותת-קלאדים במחזור עשויים להיות שונים מאלה המוצגים כאן.איור 1 - זוהי תמונה של עץ פילוגנטי. עצים פילוגנטיים מראים עד כמה נגיפים בודדים 'קשורים' זה לזה. עצים פילוגנטיים של נגיפי שפעת יציגו בדרך כלל עד כמה הגנים של ההמגלוטינין (H או HA) או נוירמינידאז (N או NA) של הנגיפים דומים זה לזה. לכל רצף מנגיף שפעת ספציפי יש ענף משלו על העץ. מידת ההבדל הגנטי בין הנגיפים מיוצגת על ידי אורך הקווים האופקיים (הענפים) בעץ הפילוגנטי. ככל שהנגיפים נמצאים רחוק יותר זה מזה על הציר האופקי של עץ פילוגנטי, כך הנגיפים שונים זה מזה מבחינה גנטית. נגיפי שפעת שגנים HA שלהם חולקים את אותם שינויים גנטיים ושחולקים גם אב קדמון משותף (צומת) מקובצים ל"קלידים" ו"תת קלידים" ספציפיים.לחילופין ניתן לכנות קלידים ותת-קלידים "קבוצות" ו"תת-קבוצות", בהתאמה. קליד או קבוצה של שפעת הם תת-חלוקה נוספת של נגיפי שפעת (מעבר לתתי-סוגים או שושלות) המבוססת על הדמיון של רצפי הגנים שלהם HA. (ראה דף רצף הגנום ואפיון גנטי  למידע נוסף). קלידים ותת-קלידים מוצגים על עצים פילוגנטיים כקבוצות של וירוסים שבדרך כלל יש להם שינויים גנטיים דומים (כלומר, שינויים נוקלאוטידים או חומצות אמינו) ויש להם אב קדמון משותף אחד המיוצג כצומת בעץ (ראה איור 1). חלוקת וירוסים לקלידים ותת-קלאדים מאפשרת למומחי שפעת לעקוב אחר שיעור הווירוסים מקלידים שונים במחזור.

שים לב שקלידים ותת-קלידים שונים מבחינה גנטית מאחרים אינם בהכרח שונים מבחינה אנטיגני. זה מובן בצורה הטובה ביותר על ידי הצגת תחילה את המושגים של "אנטיגנים" ו"תכונות אנטיגניות". כפי שתואר קודם, לנגיפי שפעת יש חלבונים על פני המגלוטינין (H) ונוירמינידאז  חלבונים אלו פועלים כאנטיגנים. אנטיגנים הם מבנים מולקולריים על פני השטח של וירוסים המוכרים על ידי מערכת החיסון ויכולים לעורר תגובה חיסונית (כגון ייצור נוגדנים). "התכונות האנטיגניות" הן השתקפות של הנוגדן או התגובה החיסונית המופעלת על ידי האנטיגנים בנגיף מסוים. כאשר שני נגיפי שפעת שונים מבחינה אנטיגני, זה אומר שהתגובה החיסונית של המארח (נוגדנים) הנגררת על ידי זיהום או חיסון באחד הנגיפים לא תזהה ותנטרל בקלות את הנגיף השני. לכן, עבור וירוסים שונים מבחינה אנטיגני, לעומת זאת, כאשר שני נגיפי שפעת דומים מבחינה אנטיגני, התגובה החיסונית של המארח (נוגדנים) הנגרמים על ידי זיהום או חיסון באחד הנגיפים תזהה ותנטרל את הנגיף השני, ובכך תגן מפני הנגיף השני.נגיפי שפעת  שהופיע באביב 2009 וגרם למגיפת שפעת וירוסים אלו, הנקראים מדעית ובאופן כללי יותר נקראים  המשיכו להסתובב בעונתיות מאז ועברו שינויים גנטיים ושינויים בתכונות האנטיגניות שלהם (כלומר, תכונות הנגיף המשפיעים על החסינות).גם נגיפי שפעת משתנים הן מבחינה גנטית והן מבחינה אנטיגני. נגיפי שפעת יצרו בשנים האחרונות קלידים נפרדים ושונים גנטית רבים שממשיכים להסתובב יחד.נגיפי שפעת אינם מחולקים לתת-סוגים, אלא מסווגים יותר לשתי שושלות:  בדומה לנגיפי שפעת ניתן לסווג את נגיפי השפעת לשאריות ותת-קלידים ספציפיים. נגיפי שפעת משתנים בדרך כלל לאט יותר מבחינת התכונות הגנטיות והאנטיגניות שלהם מאשר נגיפי שפעת במיוחד נגיפי שפעת נתוני מעקב אחר שפעת מהשנים האחרונות מראים צירקולציה משותפת של נגיפי שפעת משתי השושלות בארצות הברית וברחבי העולם. עם זאת, שיעור נגיפי השפעת 

0 תגובות