לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה?


תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים".


ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, שבא להריח ממנו, מברך עליו "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, הנותן ריח טוב בפירות".


ומעתה נראה, שמאחר והקפה הוא פרי, שטוחנים אותו ושותים אותו, מי שבא להריח ממנו בכוונה כדי ליהנות מריחו הטוב, עליו לברך "הנותן ריח טוב בפירות".


אולם באמת שהדבר שנוי במחלוקת הפוסקים. כי לגבי פת חמה, מצינו שנחלקו רבותינו הראשונים אם יש לברך. ולהלכה, דעת מרן השלחן ערוך שאין לברך על פת חמה שריחה הטוב נודף, מחמת הספק. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו חזון עובדיה, (הלכות ברכות עמוד שכח).


ובספר כף החיים (שחיבר הרה"ג החסיד רבי יעקב חיים סופר זצ"ל, מרבני בבל שעלו לירושלים בדור שלפנינו), כתב, שכשם שאין אנו מברכים על פת חמה, כמו כן אין לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה החם. שאין הריח הטוב נודף כל כך, עד שנחייב ברכה עליו.


אולם לעומתו, דעת רוב רבותינו האחרונים, ובהם הגאון פרח שושן, והגאון יד אהרן ועוד, שיש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה, וכתבו הפוסקים שהברכה הראוייה לברך עליו היא "הנותן ריח טוב בפירות".


ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, אחר שהביא דברי הרבה פוסקים שכתבו שיש לברך על ריח טוב הנודף מן הקפה, סיים, שהמברך על ריח טוב הנודף מן הקפה, (כשבא להריח ממנו), יש לו על מה שיסמוך. שכן דעת רוב הפוסקים. עד כאן דברי מרן זצוק"ל. (חזו"ע עמוד שכט).


ולסיכום: המריח בכוונה את ריח הקפה הנודף, וריחו טוב, ומברך עליו "הנותן ריח טוב בפירות", יש לו על מה שיסמוך, שכן דעת רוב הפוסקים.

0 תגובות